Sugen på studier utomlands?
På odontologiska fakulteten erbjuds under utbildningen olika möjligheter till internationalisering, vissa lite längre och andra kortare.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Om du har möjlighet att genomföra en praktik utomlands under minst 60 dagar och praktiken sker inom EU, kan du ansöka om ett Erasmus+-stipendium.
Du söker själv en praktikplats och när du har fått en sådan kan du söka stipendiet. Detta passar för studenter på samtliga program under förutsättning att man kan åka under sommarlovet.
Om du läser tandteknikerprogrammet kan du ansöka om en VFU-plats på Universidade de Lisboa och detta gör du under ansökan för utbytesstudier. Höstens ansökningsomgång är den 10/10 – 10/11 och vårens ansökningsomgång är 15/2 – 1/3. Information om ansökningsprocessen hittar du här:
Information om Erasmus+-stipendiet hittar du här:
Deltagande i kortare gruppresor eller konferenser
Det finns möjlighet att ansöka om att resa på kortare resor till Niigata University i Japan eller genom International Network Universities (INU) och UNIC. Information om dessa resor kan du hitta antingen i kursmodulen för Certificate of International Merits, din kurssida i Canvas eller på följande hemsida:
Dessa resor görs utanför ditt program och genererar inga högskolepoäng. Däremot får man ofta ett diplom eller motsvarande av värdorganisationen och aktiviteten kan inkluderas i Certificate of International Merits under unit 1 eller unit 3.
Erasmus+ praktikstipendium blandad mobilitet
Blandad mobilitet är en bra möjlighet för studenter som inte kan vara borta under en längre period. Om du hittar en praktikplats inom EU kan du dessutom få ett Erasmus+-stipendium. Du behöver vara borta i mellan 5 och 30 dagar, och mobiliteten ska inkludera ett virtuellt moment (t.ex. ett Zoommöte), gärna innan du påbörjar din praktik.
Tandläkarstudenter:
Under termin 6 får du en lista med handledare och projekt som du kan välja mellan för ditt
examensarbete.
Kontakta den handledare du är intresserad av och hör om hen har internationella kontakter som du kan få tillgång till.
Om du kan genomföra en praktik för att samla in data till ditt examensarbete, och praktiken sker inom EU, kan du ansöka om ett Erasmus+-stipendium för blandad mobilitet.
Observera att både din handledare och programansvarig måste godkänna mobiliteten.
Tandhygieniststudenter:
Information kommer att läggas upp när de är tillgänglig.
Tandteknikerstudenter:
Om du inte har möjlighet att vara borta 60 dagar kan du göra en kortare VFU som är mellan 5-30 dagar. Du söker själv din praktikplats och när du har fått napp måste kursansvarig och programansvarig ge sitt godkännande.
Därefter kan du söka Erasmus+ stipendium blandad mobilitet. Tänk på att ett virtuellt möte ska inkluderas, helst innan du gör din VFU.
För information om Erasmus+ praktikstipendium blandad mobilitet kontakta
Katarina.Wingkvist@mau.se
Insamling av data till ditt examensarbete
I samband med uppsatsskrivande finns det möjlighet att samla data till sin uppsats i ett
utomeuropeiskt land. Det finns två typer av stipendier för detta; dels Minor Fields Studies, dels ett stipendium från Crafoordska stiftelsen. Läs mer på följande sida:
Tänk på att man ofta måste vara borta en längre period och troligtvis måste välja att göra
datainsamlingen under sommarlovet.
Certificate of International Merits - CIM
CIM är ett sätt för dig att samla dina internationella erfarenheter under utbildningstiden i ett certifikat. Certifikatet fungerar som ett bevis på din internationella erfarenhet och som ett kvitto på din akademiska, personliga och yrkesmässiga utveckling. Det visar även på din internationella och interkulturella kompetens kopplad till ditt framtida yrke.
För att få ett CIM ska du under studietiden delta i minst tre aktiviteter med internationellt fokus. Du ska också reflektera över ditt lärande. På Canvas meddelas vilka aktiviteter du kan delta i.
Aktiviteterna kan genomföras både utomlands och i Sverige.
Exempelvis:
Gå med i CIM genom att kontakta cim@mau.se så får du tillgång till Canvas-kursen där du kan läsa mer om CIM.
Mer information och studentberättelser hittar du här:
Att åka på utbytesstudier som tandläkarstudent är en fantastisk och lärorik upplevelse som jag varmt kan rekommendera andra studenter att göra. Därför har jag skrivit ihop en liten text om lite praktiska saker hur ansökningsprocessen gick till när jag ansökte och hur studierna var.
Innan avresa
När det var aktuellt för mig att ansöka om utbytesstudier så fanns det enbart några få alternativa värduniversitet att åka till och när jag fick veta att Paris var ett av alternativen bestämde jag mig för att ansöka, eftersom jag hade kunskaper i franska sedan tidigare.
Ansökningsprocessen var lite omständlig, men om man börjar i tid och tar en sak i taget så var det inga problem. När jag ansökte så hamnade jag mitt i ett personalbyte, både den internationella koordinatorn och administratören höll på att bytas ut, vilket gjorde att jag inte fick särskilt mycket stöd i ansökningsprocessen. Jag tog reda på allt om vad ansökningen skulle innehålla genom att söka information på universitets hemsida. Detta var faktiskt inget problem, det mesta gick att få reda på via hemsidan.
Först skulle en ansökan lämnas in till MaU, när man sen blev nominerad kunde jag skicka in en ansökan till det franska universitet. Ansökan bestod dels av en ifylld online-blankett samt flera olika bilagor på bland annat godkända kurser, CV och motivationsbrev. Man skulle också kunna styrka kunskaper i franska. Ansökan till det franska universitet var sedan ganska lik den som man lämnade in till Mau, men bland annat motivationsbrevet skulle istället skrivas på franska.
Studierna
För mig bestod studierna i Paris främst av kliniskt arbete. I Paris så placeras tandläkarstudenterna på ett av fyra olika sjukhus i staden där dom har all sin kliniska tjänstgöring. Jag blev placerad på ett sjukhus i södra Paris och var där 3 dagar i veckan. Vissa terminer går det även kurser som utbytesstudenterna ska delta i, men när jag var där gick det enbart en kurs i ortodonti som redan pågått ett tag. Eftersom jag var på sjukhuset mer tid än resterande utbytesstudenter så kompenserade det den missade kursen. Under de övriga dagarna pluggade jag på basgruppsfallen hemifrån eftersom jag fortfarande var tvungen att skriva K8-tentan, jag läste en distanskurs i fransk grammatik samt var ute och upptäckte staden. Att plugga till K8-tentan på distans var inga problem. Antagligen fick jag, som missat all klinik på ABUT, tenta-plugga mer än mina kursare, men jag såg inte det som något hinder, jag klarade tentan lika bra som mina kursare.
Studentkliniken i Paris var inte uppdelad i olika avdelningar som hemma i Malmö, utan allt var på samma våning. Kliniken bestod av ca 40 behandlingsrum och studenterna som var där var av blandade årskurser, men främst studenter från år 4, 5 och 6 men även några från år 3 som assisterade och auskulterade. Det fanns lärare i alla discipliner och när man behövde hjälp så gick man och letade upp den ansvariga läraren. Det fanns inget som helst kösystem utan man fick snällt stå och vänta i kö utanför båsen.
Att lära sig det franska tandvårds-systemet, deras journalprogram och hur deras behandlingar gick till var en krånglig process men gick snabbt om man var aktiv och vågade fråga. Det är viktigt att veta att utbytesstudenterna i Paris inte får någon riktig introduktion på sjukhuset, jag fick 15 min rundtur sen stod man själv att lära sig.
Detta var jag förberedd på sedan innan, så jag var snabb med att hitta studenter som jag kunde följa och lära mig av. De första dagarna och veckorna lade jag därför väldigt mycket tid på att titta hur dom behandlade, skriva upp deras rutiner och hur journalföringen fungerade. Och faktiskt redan efter 2 veckor fick jag chansen att ta mina första akutpatienter. Och det var aldrig några problem, de franska studenterna var supertrevliga och sa aldrig nej när man frågade om man fick vara med på en behandling, de var väldigt hjälpsamma när man behövde hjälp. Så det gäller att våga gå utanför sin comfort-zone, våga prata franska och våga fråga massa frågor.
När jag hade lärt mig deras rutiner och hur de utförde sina behandlingar så började jag ta emot och behandla egna patienter. Jag lärde mig massor under min tid i Paris. Jag gjorde op-exar, behandlade flera väldigt karies-aktiva barn och rotbehandlade patienter med ett helt annat rotfyllningssystem än det vi använder hemma i Malmö. De franska studenterna arbetade väldigt självständigt, lärarna fanns där om man behövde hjälp, men behövde inte kolla innan och under behandling som hemma på studentkliniken i Malmö. Detta gav mig en chans att våga ta mer ansvar och egna beslut under behandlingarna.
Ekonomi
Eftersom jag åkte via Erasmus fick jag ett stipendium på ca 10 000 kr. Största delen av summan fick jag innan avresa, resten fick jag när jag kom hem. Utöver det fick jag CSN som vanligt. Paris är en dyr stad och boendet var dyrt, men jag tyckte man klarade sig bra på sin vanliga studentekonomi. Dock är bra att ha sparat lite innan eftersom man ju såklart vill utnyttja tiden i Paris med olika aktiviteter och en massa restaurangbesök.
Boende
Jag hade läst på en hel del om boendealternativ innan jag åkte iväg. Alternativen för oss tandläkarstudenter var att antingen själva söka boende eller så kunde det franska universitetet hjälpa till. Jag oroade mig en del över boendet och ville inte vänta på att få hjälp från skolan, administrationen och mejlkontakter i Frankrike kunde nämligen vara frustrerande segt, jag sökte därför på egen hand. Jag hade i förhand hört talas om Cité universitaire som är ett vackert bostadsområde för bara utbytesstudenter i södra utkanten av staden, med bra kommunikation in till centrum. Enda nackdelen var att söktiden gick ut långt innan jag fått antagningsbesked och jag var därför tvungen att tacka ja och betala in deposition innan jag fått några besked från franska universitetet. Utbytet mellan Malmö och Paris hade dock varit stabilt i många år och jag var den enda sökande från min skola, så jag kände att mina chanser att bli antagen skulle vara goda.
Jag kan verkligen rekommendera CitéU, det var så trevligt att få bo med andra utbytesstudenter, jag fick massor av nya vänner. Att bo ensam inne i centrum hade antagligen blivit ganska ensamt, då mina franska kursare (även om dom var supertrevliga) redan var upptagna med sina egna liv och vänner.
Språk
Den främsta frågan jag får angående mitt utbyte är språket, hur mycket franska behöver man egentligen? Det enkla svaret på frågan skulle jag säga är att ju mer franska man kan, desto lättare blir utbytet. Jag hade ganska mycket franska i bagaget, jag hade varit aupair i en fransk familj för några år sedan och hade sedan dess läst franska på distans på högskola och lyckats få ihop 30 hp.
Universitet hade vissa krav på att man ska kunna språket, deras officiella gräns var nivå B2. Det är en väldigt hög nivå, jag själv var inte på den nivån men tyckte jag klarade mig mer än bra med den franskan jag hade. De andra internationella tandläkarstudenterna låg på väldigt olika nivå, allt från att i princip ha franska som modersmål till att knappt kunna någon franska alls. Vad som skiljer är att om man inte kan tillräckligt bra franska så får man inte ta emot några egna patienter utan får istället behandla patienter tillsammans med en fransk student, men även dessa utbytesstudenter fick ett väldigt bra utbyte dom också.
Jag kommunicerade på franska i princip under hela dagarna jag var i skolan och fick lära mig ett väldigt varierat språkbruk. Jag lärde mig prata fackligt med lärarna och använda odontologiska termer, jag kunde ta emot patienterna på franska och ge enklare förklaringar till dom och jag lärde mig alla vardagliga uttryck när jag pratade och lärde känna studenterna. Även alla daganteckningar skrevs på franska. Jag uppskattade verkligen att ha fått en chans att förbättra min franska.
Fritid och aktiviteter
Jag lärde känna massor med människor under mina utbytesstudier. De flesta var från mitt boende och jag träffade också de andra internationella tandläkarstudenterna några gånger. Jag lärde även känna de franska studenterna på sjukhuset där jag var placerad. Vi åt lunch ihop och samlades ofta efter behandlingarna för “after clinic”.
Paris är en fantastisk stad med oerhört mycket att se och göra. Jag var tacksam över att få spendera flera månader i staden, alla aktiviteter och sevärdheter som andra försöker hinna med på en helg, kunde jag i lugn och ro pricka av på listan dag för dag. Det finns en uppsjö med museum och andra kulturella aktiviteter, möjligheter till bra shopping och att bara promenera genom staden utmed Seine och alla vackra byggnader var det jag tyckte bäst om.
Sammanfattning
Att åka på utbytesstudier är otroligt lärorikt och en fantastisk rolig upplevelse. Under mitt utbyte i Paris har jag fått erfarenheter och upplevelser som jag kommer ha med mig resten av livet. Erfarenheter som jag kunnat ta med mig hem till Sverige och som har lett till många trevliga diskussioner med både kursare, lärare och kollegor ute i tandvården. Till studenter på Tandvårdshögskolan så kan jag inte annat än säga, ta chansen och åk!
Det går jättebra att skriva till mig om ni har frågor.
ida.myrlind@outlook.com
Katarina Wingkvist